Gastroturystyka, czyli jak przygotować się na falę turystów w restauracji?

Gastroturystyka, czyli jak przygotować się na falę turystów w restauracji?

10 kwietnia 2023

Nie tylko zwiedzanie muzeów, leżenie na plaży czy chodzenie po górach interesuje dzisiejszych turystów. Coraz chętniej podróżni uprawiają także gastroturystykę. Co to oznacza? Odwiedzając nowe miejsca, kierują się oni do lokalnych restauracji w poszukiwaniu nowych smaków! Zbliżający się sezon wakacyjny to ważny sygnał dla restauratorów do przygotowania się na wizyty ciekawych polskiej kuchni turystów. O czym nie możesz zapomnieć? Podpowiadamy!

Dla wielu fanów dobrego jedzenia nieodłącznym elementem każdej wycieczki jest kosztowanie przysmaków kuchni danego regionu. W efekcie lokalne bary, restauracje, kawiarnie czy pizzerie pękają w szwach, gdy na horyzoncie pojawia się rozgrzewające słońce. Podczas wakacyjnej gorączki, która w gruncie rzeczy zaczyna się już wiosną, lokale starają się pomieścić nie tylko stałych gości, ale także jak najlepiej przyjąć turystów z różnych zakątków Polski i świata. Jak najlepiej przygotować się na wakacyjne tłumy?

Zapas produktów

Najgorsze, co może spotkać zgłodniałego turystę, to niedostępność dania, na które od dawna czekał! Dziś, gdy wszyscy mamy niemal nieograniczony dostęp do internetu, turyści jeszcze przed przyjściem do danego lokalu śledzą, co inni polecają zjeść w danej restauracji. Widząc apetyczne zdjęcie w sieci, chcą spróbować tego samego. Zadbaj o odpowiedni zapas produktów, które są niezbędne do przygotowania (szczególnie najbardziej charakterystycznych) dań z Twojego menu. Pamiętaj, że raz niezaspokojony głód może odciągnąć kolejnych gości od restauracji!

Pozycjonowanie lokalu w internecie

Jeśli mowa o mediach społecznościowych, nie sposób pominąć kwestii reklamy. Jak turyści znajdą Twój lokal? Kanałów jest mnóstwo, jednak przed sezonem wakacyjnym, gdy spodziewasz się zwiększonego zainteresowania gości w Twojej okolicy, zatroszcz się o to, by turyści z łatwością znaleźli restaurację w mapach Google, social mediach czy internetowych rankingach. Pamiętaj też, że wielu kieruje się opiniami w Google oraz apetycznymi zdjęciami – im wyżej ocenione miejsce i atrakcyjniejsze fotografie, tym chętniej odwiedzą je również inni.

Przeszkolony personel

Zapowiada się intensywny weekend, a w Twoim zespole wieje pustkami? Nie dopuść do tego, by przed sezonem wakacyjnym zabrakło Ci przeszkolonego, uśmiechniętego personelu! Zarówno kelnerzy na sali, jak i pracownicy kuchni są ogromnym potencjałem każdego biznesu gastronomicznego. Warto przeanalizować, czy w obecnym składzie jesteście gotowi na falę turystów i… w stanie obsłużyć gości z różnych zakątków świata, którzy posługują się głównie językiem angielskim. Pamiętaj, że jest on dziś podstawą w kontakcie z zagranicznym gościem i jego znajomość może przesądzić o tym, czy pozyskamy danego klienta, czy wybierze on inny lokal.

Niezawodny sprzęt

Nawet najsmaczniejszy obiad i najmilsza obsługa mogą zostać niewystarczająco docenione, gdy zawiesza się system obsługi gościa spowalniający pracę kelnera. Przygotowując się do sezonu należy odpowiedzieć sobie na pytanie – czy obecny system POS, zarówno sprzęt, jak i oprogramowanie, udźwigną pracę na najwyższych obrotach? Nowoczesne rozwiązania, takie jak iD POS, zapewniają nie tylko intuicyjne działanie, ale także ograniczają potencjalne błędy przy obsłudze zamówień, usprawniają proces oraz zwiększają komfort pracy personelu. Automatyzacja wpływa korzystnie na efektywność oraz szybkość obsługi, a tym samym zadowolenie gościa i kelnera. Łatwy podział rachunku, kontrola nad procesem zamówienia, usprawnienie komunikacji między salą a kuchnią oraz działanie nawet przy zerwanym połączeniu internetowym – to otrzymujesz, inwestując w innowacyjne systemy.

Czytelna karta menu

W formie folderu, książki, laminowanej karty, a może ręcznej rozpiski na tablicach za barem? Opcji na atrakcyjne menu jest dziś mnóstwo. Bez względu na to, którą z nich wybierasz, powinna być ona zrozumiała dla Twoich gości. Jeśli spodziewasz się napływu gości z zagranicy, zadbaj o to, by cała karta w restauracji była dostępna zarówno w języku polskim, jak i angielskim. W niektórych przypadkach warto również podać ceny nie tylko w złotówkach, ale także w euro.

Prowadząc lokal, z pewnością znasz swoje menu niemal na pamięć, więc trudno będzie Ci wskazać potencjalne trudności, z jakimi spotka się gość nieznający oferty. W tym celu warto pokazać menu zaufanej osobie z zewnątrz i spytać o jej spostrzeżenia. 

Przedyskutujcie wspólnie, czy:

  • przy czytaniu menu wszystko jest klarowne?
  • karta jest jasna dla turystów z zagranicy?
  • menu prezentuje się estetycznie?
  • pozycje w karcie są aktualne, nie wymagają odświeżenia?

Przygotowani na napływ turystów z pewnością pewniejszym krokiem wkroczycie w wakacyjny sezon, który – mamy nadzieję – będzie dla Was bardzo owocny!

Newsletter

Nie przegap żadnych nowości - zapisz się już teraz!